Despre Iertarea Crestina

Posted: September 17, 2007 in Studii Biblice
Tags: ,

Atunci Petru s’a apropiat de El, şi I -a zis: ,,Doamne de cîte ori să iert pe fratele Meu cînd va păcătui împotriva mea? Pînă la şapte ori?” Isus i -a zis: ,,Eu nu-ţi zic pînă la şapte ori, ci pînă la şaptezeci de ori cîte şapte. Deaceea, Împărăţia cerurilor se aseamănă cu un împărat, care a vrut să se socotească cu robii săi. A început să facă socoteala, şi i-au adus pe unul, care îi datora zece mii de galbeni. Fiindcă el n’avea cu ce plăti, stăpînul lui a poruncit să -l vîndă pe el, pe nevasta lui, pe copiii lui, şi tot ce avea, şi să se plătească datoria. Robul s’a aruncat la pămînt, i s’a închinat, şi a zis: ,Doamne, mai îngăduieşte-mă, şi-ţi voi plăti tot.` Stăpînul robului aceluia, făcîndu -i-se milă de el, i -a dat drumul, şi i -a iertat datoria. Robul acela, cînd a ieşit afară, a întîlnit pe unul din tovarăşii lui de slujbă, care -i era dator o sută de lei. A pus mîna pe el, şi -l strîngea de gît, zicînd: ,Plăteşte-mi ce-mi eşti dator.` Tovarăşul lui s’a aruncat la pămînt, îl ruga, şi zicea: ,Mai îngăduieşte-mă, şi-ţi voi plăti.` Dar el n’a vrut, ci s’a dus şi l -a aruncat în temniţă, pînă va plăti datoria. Cînd au văzut tovarăşii lui cele întîmplate, s’au întristat foarte mult, şi s’au dus de au spus stăpînului lor toate cele petrecute. Atunci stăpînul a chemat la el pe robul acesta, şi i -a zis: ,Rob vicelan! Eu ţi-am iertat toată datoria, fiindcă m’ai rugat. Oare nu se cădea să ai şi tu milă de tovarăşul tău, cum am avut eu milă de tine?` Şi stăpînul s’a mîniat şi l -a dat pe mîna chinuitorilor, pînă va plăti tot ce datora. Tot aşa vă va face şi Tatăl Meu cel ceresc, dacă fiecare din voi nu iartă din toată inima pe fratele său. (Matei 18:21-35)

Activitate inainte de lectie
La inceputul lectiei da fiecarui participant o foaie de hartie. Fiecare in parte va construi un avion pe care il va arunca la tinta. Asaza o tinta (galeata, cutie mica, etc) la o oarecare distanta de punctul din care participantii vor arunca avioanele. Cand cineva rateaza tinta, el/ea trebuie sa strige ‘pacat’.

Introducere
“Intr-o lume plina de rautate, este imposibil sa nu fim tratati cu rautate sau chiar inuman indiferent cat de precaut ne-am comporta. A sti cum sa te comporti cand tratat cu rautate este de mai mare folos pentru suflet.” J. C. Ryle – Matthew

In afara de dragoste, cel mai important lucru este iertarea.
“Atunci cand Domnul Isus vorbeste despre iertare El nu insinueaza ca ofensa impotriva legii statului si buna orinduire a societatii trebuiesc trecute sub tacere; nici nu afirma ca trebuie sa ingaduim oamenilor sa comita furturi si alte crime cu impuritate.Dimpotriva El ne incurajaza sa studiem spiritual general al milei si iertarii fata de fratii si surorile noastre. Noi trebuie sa induram mult si sa suferim mai degraba decat sa barfim; noi trebuie sa trecem cu vederea multe.” J. C. Ryle – Matthew

INTELEGEREA iertarii
Modul in care ne raportam la conflict demonstreaza maturitatea noastra – maturitatea unei relatii. Matt. 18:15
Este inutil sa vorbim despre iertare daca nu exista pacat, daca nu este calcare de lege. Iertarea implica sacrificiu – cand ierti trebuie sa faci un sacrificiu. Cristos a fost sacrificat ca noi sa fim iertati; El este sacrificiul lui Dumnezeu. In cazul nostru, este posibil ca sacrificiul sa implice egoul personal sau preferintele personale.Este absolut esential sa facem distinctie intre iertarea divina si iertarea umana. “Iertarea divina este unul dintre cele mai complexe si scumpe proiecte care cer o completa satisfactie a sfinteniei lui Dumnezeu.” (from The New Unger’s Bible Dictionary. Originally published by Moody Press of Chicago, Illinois. Copyright (c) 1988.)

Societatea ne spune ca trebuie sa raspundem si sa le intoarcem oamenilor cu aceeasi moneda atunci cand gresesc impotriva noastra. Noi suntem incurajati sa raspundem cu aceiasi moneda; iar daca nu raspunzi in aceasi maniera esti considerat slab. Sunt convins ca este nevoie de mult mai mult curaj sa ierti si sa iubesti pe acei ce iti gresesc decat sa rapunzi rautatii cu rautate.
Neputinta de a ierta macina fiintele multora. Datorita faptului ca nu pot ierta, multi oameni sunt prinsi intr-o lupta din care nu pot iesi. Deoarece iertarea este de natura dumnezeiasca, avem nevoie de ajutor divin in a exercita aceasta virtute.Iertarea dusmanilor nu a fost o virtute printre pagani. La randul lor, Israelitii nu considerau o virtute iertarea dusmanilor. Psalmii de impecatie atesta exact faptul acesta.

EXPERIMENTAREA iertarii
In Ps 32, David ne da posibilitatea sa vedem lupta sa personala. Pacatul lui este o povara de nesuportat; o povara ce ii zdrobeste sufletul. Pacatul ii afecteaza pana si trupul, “Cata vreme am tacut, mi se topeau oasele de gemetele mele necurmate”. Uneori, doar o cadere adanca ne poate ajuta sa intelegem dragostea si iertarea lui Dumnezeu.
In momentul in care David intelege si experimenteaza iertarea, el o pretuieste deoarece el intelege ce insemna sa fii murdar. Pacatul fura bucuria vietii si ne lasa goi. “Da-mi iarasi bucuria mantuiri mele”, este strigatul lui David.
Atunci cand cineva admite ca este pacatos si vine la Dumnezeu sa ceara iertare, El care este plin de mila iarta acea persoana. Cand acest lucru devine realitate, persoana respectiva este eliberata de sub greutatea vinii/pacatului.
Tu ai experimentat iertarea lui Dumnezeu? Biblia ne spune ca noi toti l-am ofensat pe Dumnezeu; noi toti am pacatuit impotriva Lui (Rom 3:23). Rezultatul pacatului nostru este moartea (Rom 6:23). Astazi, tu poti cere sa fii iertat. Nu-ti amana aceasta experienta transformatoare!
*Unii oameni nu pot crede ca cineva care a comis o crima sau a comis alte atrocitati poate fi iertat. In gandirea lor, nu este coret ca Dumnezeu sa ierte o asemenea fiinta.
**Altii nu se pot ierta pe ei insisi. Cu ceva vreme in urma o cunostinta a fost implicate intr-un avort. Dupa ce a devenit crestina i-a cerut lui Dumnezeu sa o ierte. In credinciosia Sa, sunt convins ca Dumnezeu a iertat-o. Observ insa ca ea are greutate in a se ierta pe ea insasi.

PRACTICAREA iertarii (Efes 4:32)
De ce sa il iert pe fratele meu? Dumnezeu te-a iertat in Cristos Isus.
Cum sa il iert pe fratele meu? Dumnezeu te-a iertat complet; tot asa trebuie sa ierti si tu pe fratele tau.
�o distinctie importanta intre lege si Evanghelie
Unii rabini au fixat o limita datorita unei interpretari eronate a textului din Amos 1:3; 2:1. “Pentru trei nelegiuiri, ba pentru patru”. Daca cineva ierta trei ofense era considerat suficient. Evreii erau foarte atenti in a defini si limita obligatiile morale, ca si cand ele ar fi putut fi prescrise cu acuratete de numere. Cristos Domnul demoleaza acesta incercare de a defini prin lege masura harului.
Iertarea nu poate fi masurata; ea trebuie practicata ori de cate ori se iveste ocazia. Iertarea crestina trebuie sa incorporeze toate compartimentele vietii. Sa vorbiti si sa lucrati ca niste oameni care au sa fie judecati de o lege a slobozeniei: caci judecata este fara mila pentru cel ce n-a avut mila; dar mila biruieste judecata’. (Iacov 2:12-13)

IERTAREA NU ARE LIMITA
Unele indatoriri au limita, cu toate acestea suntem liberi sa depasim limita. Un clar exemplu este cinstea. Este sufficient sa platim ceea ce datoram, sa ne ferim de furt si ne-am descarcat de intreaga noastra obligatie in aceasta directie.
Daca cineva este cinstit in toate aspectele vietii el a atins un stadiu absolut in acest copartiment al vietii. Cu toate acestea sunt alte datorii care se extind la infinit; nu le vom putea comprima niciodata. Educatia noastra spirituala ne ajuta sa tindem inspre posibiltatile lor fara limita. Iertarea este de o asa natura. In orice moment putem fi chemati sa o ducem pe carari unde nu am fost inca.
Iertarea este de natura dumnezeiasca. Ea apartine eticii divine. Iertarea nu poate fi impusa sau implementata de nici o curte suprema de justitie. Iertarea este deasupra legii.
Luca 17:4 Si chiar daca pacatuieste impotriva ta de sapte ori pe zi si de sapte or
i pe zi se intoarce la tine si zice: , sa-l ierti.”

INDEMN/PROVOCARE
Daca iertarea este de natura dumnezeiasca si daca noi suntem chemati sa fim ca si Isus Cristos in caracter si comportament, atunci va provoc si indemn in acelasi timp sa iertati pe cei care va gresesc. Acesta este un pas inspre maturitate. Iarta complet; iarta din inima.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s